Välkommen till Jennys kök.

lördag, januari 20, 2007

Redfern Riots

Just nu cirkulerar en polis helicopter runt vår stadsdel och det vimlar av poliser sirener och folk som springer åt olika håll. En man har för en halvtimme sedan avfyrat två skott mot en polis vid Redfern polis station. Den station som jag skall börja jobba i om circa 10 dagar. Enligt rycktet har dom inte hittat mannen och han springer omkring på gatorna i Redfern. Jag har låst båda galler dörrarna och känner mig någorlunda trygg. Men frågan är om jag inte skall bli brandman ändå. Jag har ju inte svurit in ännu så det är inte försent. Det här verkar himla läskigt...
Bilderna är från kravallerna i Januari 2004. Vad som hände då är svårt att beskriva i ett par meningar och det är ännu svårare att skriva om det helt opartiskt. Dels för att det hände i vårt område, dels för att jag skall bli polis och delvis för jag inte vet alla fakta i händelseförloppet. Jag kan aldrig riktigt förstå hur det är att vara aborigine i detta land och vilka otroliga problem dom har att överleva i detta samhälle. En liten förklaring på problemen hittas här

_39864133_riots300

Redfern_injury

Redfern_molotov

http://www.eniar.org/news/news-issues/redfernriot.html

5 Comments:

Blogger Ilva said...

jenny, jag är så glad att du är tillbaks! hurra! det här hatr ju inget att göra med ditt allvarliga inlägg men kan inte låta bli!

1:16 fm

 
Blogger Det Mörka Hotet said...

Utanförskap i form av fattigdom, rasism och/eller segregation slutar oftast i våld och desperata handlingar, tyvärr!

Se bara på USA, Frankrike, England eller Sydafrika.

Samuel

7:46 fm

 
Anonymous Anonym said...

Be careful down there!

5:54 fm

 
Blogger Sofia said...

...ser lite läskit ut ..lova att du hör av dig snart så vi vet att allt är ok..

Kram Sofia
-som du ser startat upp en ny blogg...:-)

7:33 em

 
Blogger Jenny said...

Ilva - Its good to be back!!! ;)

Samuel- Du har helt rätt. Dessa ingredienser plus varmt väder gör att det kokar över. Vi har faktiskt extra hög beredskap när det har varit varmt under flera dagar då det mesta händer då.

Blackout- Alltid.

Sofia - Allt är bara fint. Kul med ny blogg, kommer över på en kaffe.

11:01 fm

 

Skicka en kommentar

<< Home