Välkommen till Jennys kök.

tisdag, maj 31, 2005

Myrgång

Det går en svart sex filig motorväg rakt genom vårt hus.
Vet inte exakt var dom börjar, men man ser dom för första gången när dom kommer upp ur trottoaren och klättrar upp för stup rännan pa framsidan. Dom försvinner sen in under balkongen på andra våningen, för att sen dyka upp igen under badrummet. Nu har de sex filena utökats till minst tolv, och ringlar som en svart orm längs med staketet, för att sen dyka ner i marken och försvinna.
Vårt hus är ett ganska vanligt radhus byggt i början av seklet. Gissar på att huset är ca 30m djupt, och vi har en lång smal trädgård på ytterligare ca 30m. Myrorna är i konstant rörelse och alltid åt samma håll. Om man gissar att det går runt 250 myror på varje meter, och att dom går en sträcka på kanske 70 meter (dom går ju först upp på övervaningen, och dom tar inte alltid raka spåret). Då betyder det att vi konstant har ungefär 17.500 myror i vårt hus.
Jag undrar vart är de på väg, hur långt har dom gått, var kommer dom i från och hur i h-vete skall jag få bort dom.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hjälp.
Låter inte kul.

När vi bodde i Johannesburg så hade vi "Park Town Prawns" som trädgårdshusdjur - nån sorts förvuxna kackelackor/räkliknande djur. Jag krossade en och spolade ner den i toaletten innan vi fick gätsre en dag, och när jag berättade det blev Errol vit i ansiktet och sa med stora ögon:

"Du har inte dödat den. Dom dör aldrig. Dom kryper bara upp ur toan igen..."

Brrr

12:01 fm

 
Blogger The Female Dinousaur said...

Oj. Myror är INTE kul, för att inte tala om kackelackor.

Kan du inte bussa den handflatsstora spindeln på dom?

12:45 fm

 
Blogger The Female Dinousaur said...

Förresten, skitkul cykelbild!

12:46 fm

 
Anonymous Anonym said...

Hej!

Jag har hade problem med lite myror (måååånga färre än vad ni verkar ha) och då fick jag tipset att hälla kanel eller curry i de springor där de verkar komma in/gå ut. Det hjälpte väldigt effektivt (framför allt kanelen), men sen igen, det var inte alls lika många som ni verkar vara invaderade av... :( Dessutom - då hade jag inga (andra...) husdjur, och jag kan tänka mig att vilken hund som helst skulle älska att hitta curry eller kanel någonstans! (Ja, iallafall Wilma.)

1:44 fm

 
Blogger Jenny said...

Park town Prawns!!! Låter fruktansvärt...

Hela första året hör i creapy crawly landet, sov jag med insektspray brevid sängen, och tog det med mig vart jag än gick. På nått konstigt sätt tog jag en dag fel och gick omkring med burk ungsrent. Gissa om spindlarna blev förvånade, när de blev täckta i ett tjockt lager skum.

7:46 fm

 
Blogger anna said...

du bor ju i creapy crawly landet med världens skönaste surfarmode!!! då kan man väl leva med lite myror ;)

haha, tackar, det ska bli skitkul att jobba som brandman på riktigt =)

6:12 em

 

Skicka en kommentar

<< Home