Välkommen till Jennys kök.

onsdag, oktober 12, 2005

Death by chocholate

Jag har idag haft årets mest fantastiska choklad upplevelse. Vi har idag varit på Max Brenner chokladeri(?).
Precis innanför dörren står en stor gryta med smält mjökchoklad och puttrar. Från denna går ett stort järnrör upp i taket och senare ned till en tapp med hävarm. Det finns ytterligar två sådana grytor, en för vit och en för mörk choklad. När jag skall beställa är jag så exalterard att jag nästan darrar. Den söta lukten, de otroligt lockande skålarna med choklad i alla olika former gör mig alldeles svettig.
Vi beställer en varm choklad, kaffe och ett fruktfat. Den varma chokladen serveras i liten silverkopp som står på en ställning över ett värmeljus. I en skål brevid ligger en stor hög med choklad bitar som hon sen själv smälter i koppen och blandar i hur mycket mjölk hon vill. Fruktfatet består av jordgubbar, bananer och marshmallows. Till detta får man en stor gryta fylld med rinnande mjölkchoklad som man skall doppa frukten i. Medans man äter stelnar chokladen långsamt, och det sista får man skrapa ut med sked. Cappuchinon som kommer ut har ett ringlat lager av smält choklad överst och i botten finns det ännu mera som ännu inte smält.Allt var fantastiskt gott. det inte bara såg otroligt ut det var en ren gudomlig upplevelse som jag bara drömt om. Jag hade samma känsla som när jag läste Kalle och chokladfabriken för första gången.
Vi hade som tur var en lång promenad hem, men vi var inte läskigt mätta. Bara ljuvt belåtna.

9 Comments:

Blogger Roger said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

4:39 em

 
Blogger Roger said...

Ahhhhhhhhhhhhhh (avundsjukt skrik från en GI-kämpande svensk

4:40 em

 
Blogger Ilva said...

Nu kom jag ju ratt ser jag! Choklad, jag ater det varje dag! O pa vintern dricker vi det pa eftermiddagen nar det blir for kallt! Fortsatt sa dar Jenny!

11:29 em

 
Blogger anna said...

oh maj gad.....jag ska skriva en lista på ställen jag vill besöka i australien nu....det hamnar nog på plats....tre tror jag. efter stranden och surfaffärerna...;)

1:55 fm

 
Anonymous Anonym said...

Finns det där i sveriget? Åh vad underbart det låter!! Chokladkalas.

6:19 fm

 
Blogger Roger said...

Choklad (var tvungen att läsa igen). Mums!

Den enda choklad ajg inte kan äta är den smaksatt med ingefära. Kanongod egentligen, men jag fick influensa samma dag som jag upptäckte chokladen (på en underbar liten chokladaffär i Umeå) så sen dess är det kört...

2:13 fm

 
Blogger The Female Dinousaur said...

Åh, vilken frossa! Kalle och chokladfabriken på riktigt, liksom! Jag har varit på studiebesök på Marabou en gång i tiden, men det var inte riktigt samma njutningsvärda upplevelse. Den här läsningen fick det att vattnas i munnen på mig. Tur att dottern sover (och att hon inte kan läsa än...). :-)

5:21 fm

 
Blogger Vi på Kantarellen said...

*dräglar alldeles oerhört*

Det närmaste choklad jag kan komma nu, är nån gammal flaska med choklad sås....Iiiii.......

6:15 fm

 
Blogger Jenny said...

Ja mina kära vänner, det var verkligen nått alldeles speciellt. Om ni vill kan jag gå tillbaka (enbart i studie syfte så klart) och äta mig igenom hela menyn och sen förmedla det här.

Clara-Det finns tydligen en i London om du får tillfälle.

Roger-I min choklad studie skulle jag inte äta ingefärschoklad. Finns det nån annan smak jag skall kompensera med?

Anna-Det här stâllet liger på v¨åg till stränderna och surfashopen. Om du har lite tempo kan vi pressa in allt på en dag.

Biggis- Brn har en speciell meny med bla chokladpizza och choklad fairybread.

Magnus- Kick är bara förnamnet...

Mamselemamsen- Faktum är att några av mina bästa minnen innehåller en flaska ljummen Oboj chokladsås. Inte alls fel vid rätt tillfälle ;-)

Ilva- Jag skall gura mitt allra bästa :-)

4:28 em

 

Skicka en kommentar

<< Home