Välkommen till Jennys kök.

fredag, oktober 07, 2005

Arg!!!

Fikade idag hemma hos en kompis med några andra tjejer och deras barn. Plötsligt slog den ena lilla pojken en av de mindre barnen. Mamman till pojken beklagade sig högt hur jobbig hennes tre-åring var mot mindre barn. "Ta ut honom på bakgården och ge honom smisk på rumpan" löd rådet från en mamma, "dra ner byxorna först så han blir riktigt föremjukad" ropade en annan, "Se till att det svider". Det här är mina kompisar. Helt vanliga tjejer i min ålder, välutbildade med bra jobb och kvinnor vars åsikter jag normalt respekterar. Att ge smisk på rumpan här nere är visserligen förbjudet enligt lag, men helt socialt accepterat. Jag blir så förtvivlat trött ibland på att bo i ett land som är så förtvivlat konservativt och befinner sig där Sverige var för 30 år sedan i värderingar och människosyn.
En ny undersökning visade att 94% av alla föräldrar ger sina barn smisk på rumpan. Lägg till de som gör det men inte öppet erkänner det. När jag frågar varför svarar många med att de själva fick stryk men det skadade minnsan inte dem.
Det är helt socialt accepterat och tycker jag är "lustigt svensk" ˜när jag ifrågasätter deras beteende.
Riktigt svinarg är jag just nu då jag inte vet riktigt hur jag kan förändra situationen. Vad som behövs är information och att det inte längre är socialt accepterat, men hur ändrar man det? Några förslag någon?