Välkommen till Jennys kök.

onsdag, oktober 26, 2005

Livet på topp.

I morse kom jag ihåg varför jag trivs så underbart bra här ner. Varje vinter fryser jag och det mesta är pest och pina. Men så kommer våren och sommaren och livet börjar leka igen. I år var våren ovanligt svårstartad men i går tog den slut och sommaren slog till på allvar. Morgonen är ljum och redan vid sex-snåret är det runt 20 grader.
Varje morgon joggar jag ner till fiskmarknaden där de är nu i full gång att auktionera ut nattens fångst. Jag följer vattnet till nästa bukt och hem via Darling Harbour och China town. Hela tiden möts jag av trevligt folk som oftast både ler och hejar. Framför allt om Mollydogs följer med. För det mesta stannar hon dock hemma och vi går en lång sväng på kvällen i stället.
Vi har precis varit ute nu och det är fortfarande 25 grader ute.
Det är inte bara jag som stormtrivs på sommaren. Det är nu alla creepy-crawly djur kommer fram. Det surrar i varje hörn och kackerlackerna rusar fram och tillbaka. I går gick jag förbi ett ställe där jag först trodde att hela gatan var vid liv. Det visade sig vara ett stort bo i sidomuren och tusentals stora bruna kackerlackor surrade omkrig som ur den värsta skräckfilms scenen. Mollydogs blev livrädd och sprang och gömde sig under en bänk. Numera kan jag skratta åt det, men det tog många år innan jag vande mig vid att det kryper och krälar överallt.
I bland undrar jag om jag av misstag blev född i fel land. På sommaren lever jag upp och mitt humör stiger i takt med temperturen.

9 Comments:

Blogger Vi på Kantarellen said...

Alla dina kräldjur kan du behålla, men sommaren.... jag vill också ha! *kvider*

12:30 fm

 
Blogger anna said...

Kryp och kräl bekymmrar mig inte det minsta...men flyger de runt i mitt rum när jag ska sova, då jäklar kommer jag använda atombomber för att bli av med dom!!

8:03 fm

 
Blogger The Female Dinousaur said...

Tur att du inte hade kameran med dig under gårdagens promenad. I övrigt byter jag gärna liv med dig nu. Här slaskar det och celcius ligger runt +1 eller nåt.

8:09 fm

 
Blogger Jenny said...

Mamselemamsen-Man vänjer sig konstigt nog, fast det tog en bra stund.

kaxi01-kan bara hålla med. Vidrigt slemmiga ormar som inte ens dödspray biter på. Vi blev anfallna en gång ute i bushen av en vidrig brunorm. Jag var 8 mån gravid men det hindrade mig inte att med blixtens hastighet klättra upp på biltaket. Huva!!!

Anna-Hela första året här nere sov jag med Baygon (dödspray) brevid sängen. En gång tog jag dock fel flaska och försökte döda en stor läskig spindel med ungsrent. Den dog en mycket långsam och skummig död...

Biggis-Jag tro inte den här bloggen skullen må bra av kackerlacksbilder :D

1:18 em

 
Blogger Roger said...

25 grader varmt.....ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh just nu är man på fel sida jordklotet känns det som...

4:50 em

 
Blogger Ilva said...

ja visst ar det otroligt vad mycket insekter det finns utanfor Sveriges granser. Har ar jag alltid beredd pa att hitta nat som kryper nar jag flyttar pa nagot (fast inte kackerlackor, mer spindlar o sant) o spindelvavarna lyckas jag knappt halla efter... Marco ar standigt frestad att flytta till Australien fast da sager jag att han skall komma ihag alla giftiga insekter o djur som finns dar...

11:41 em

 
Blogger anna said...

Jo men fatta vad mycket låtar det blev!

7:45 fm

 
Blogger Jenny said...

Roger och Sandra- Ja, vi verkar ha ganska motsatta förhållanden just nu. Jag skickar med lite sol med nästa båt. Den borde vara hos er nån gång i Mars, kanske lite senare för dig Roger...

Ilva-Visst finns det gott om små djur här, men vi har god mat, fina vingårdar och starkt insektspray. Du och Marco är hjärtligt välkomna.

Sofia-Minus 15 grader i Oktober!!! Det verkar bli en lång vinter

Anna-Guld!!! Du är en klippa. Massa bra låtar också.

4:28 em

 
Anonymous Anonym said...

Låter som i Kashmir: där MÅSTE man kolla skorna och sängarna varje gång...annars risk för tjuriga spindlar och/eller skorpioner.

Utice Dulci

8:43 em

 

Skicka en kommentar

<< Home