Välkommen till Jennys kök.

torsdag, januari 19, 2006

Hajskräck



Under de senaste nio åren har jag utvecklat en mycket stark men tills nu helt onödig hajskräck. Jag ser alltid till att det finns en eller två smaskiga personer längre ut i vattnet än mig, och det skulle aldrig falla mig in att bada på morgonen eller kvällen eller på opatrullerade stränder.
Visst vet jag att risken att bli tagen av en haj är ytterst liten och att dö trafiken är miljoner gånger troligare. Fast det håller på att ändras.
Under vår semester blev tre personer tagna av hajar, visserligen inte just där vi var (ca 1000 km bort) men samma kust sträcka. Patrullerade stränder har haj alarm som tjuter varje gång en haj är siktad i närheten. Två gånger drog det igång när vi badade och blodet frös i mina ådror. Livvakterna berättade att just vid våran strand hade ett gäng agressiva Bull Sharks sitt parnings tillhåll, och varje morgon kunde man hitta hajägg uppspolade på stranden. Behöver jag nämna att resten av veckan badades det mest i poolen.
Antalet hajar har ökat kraftigt de senare åren pga klimat förändringarna. År 2005 var ett av de varmaste åren i Australien sen man började mäta temperaturen. Vi är för övrigt ett av de få länder som tillsammans med USA, som inte skrivit på Kyoto avtalet.
Runt om Sydney finns ca 150m långa hajnät som ligger på 10m djup. Dessa roteras sen ett par gånger i månaden för att störa hajarnas rutiner och få dem att ta omvägen om Sydneys beacher. Dock hittas 50% av alla hajar innanför dessa nät. En del hajar fastnar, med en lång, plågsam död som följd.
Hörde på radion idag att en surfare kommit på den lysande ideen att måla ett stort hajgap på sin bräda, så hajen inte tror att surfaren är en stor smaskig säl eller sköldpadda. Själv tror jag att jag håller mig på torra land i fortsättningen.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det måste vara bland det värsta som kan hända en. Tänk vilken skräck, åhfyalltså

6:56 em

 
Anonymous Anonym said...

Jag hajar...okej, DEN var dålig men jag kunde inte låta bli då man blir så upprymd att du är tillbaks igen: JIPPI!

Utile Dulci

8:12 fm

 
Blogger Roger said...

" Hej skulle du vilja följa mig ut och simma...jo och en sak till har du lust att simma här strax utanför mig..bara nåt tiotal meter sådär...oj, har du ett litet skrubbsår poå knät? Jamen ingen fara hörddu..simma på, jag ska hålla mig lite längre in här ...men titta där är det en uppochnervänd båt som kommer simmandes..?"

Ja hjälp. jag skulle inte ens våga titta på vattnet.

8:06 em

 
Anonymous Anonym said...

Att peta hajar i ögonen går väl inte då de stänger ögonen precis vid attacken (eller är det bara vithajen som gör så?). Lustigt nog när man ser intervjuer med folk som blivit attackerade och överlevt så återkommer de ofta till samma strand och tycker att det inte var havets (hajens) fel.

9:17 em

 
Blogger anna said...

men åh, jag s k a bada i havet och lära mig surfa och dyka, hur kul är det i en pool?

8:04 fm

 
Blogger Lyckliga Grodan said...

som tur är finns inga hajar här.. ännu.. i storskogens älvar och sjöar..

6:28 fm

 
Blogger Tommy said...

Fegis ;)

10:05 em

 
Blogger Jenny said...

Therese- Håller med du. Tänk att se en fena med kurs på dig när man ligger och guppar i havet. Läskigt värre.

Magnus-Det där med att peta i ögat eller slå hårt på nosen verkar funka. I förra veckan lyckades en surfare undkomma med blotta förskräckelsen efter att ha gett hajen en rak höger på nosen.

Utile-Lika snäll som vanligt...

Roger- Precis så där var det. Huvudet på spiken. Men hade du inte samma problem i SAfrika?

Daniel-Ja ibland kan jag förstå var dom kommer ifrån. Många attacker är faktiskt lite grand deras eget fel ie, badat i kända hajvatten i skymmning etc.

Sandra-Haha, bara du inte gör det i vattnet :D

Anna-Vad skall jag säga. Visst är det trist med pool, men just nu är det att föredraga tror jag.

Grodan- Ni har dock älg och vildsvin!!!!

Tommy-Jo jag vet.....

10:39 em

 
Blogger The Female Dinousaur said...

Har faktiskt tänkt på dig när jag har läst kvällstidningarnas notiser om hajattacker i Australien. Akta tårna!

7:26 fm

 
Anonymous Anonym said...

Hej, Jenny!
Du är då modigare än vad jag är. Jag bor också i Sydney och badar aldrig i havet. Det är ju inte bara hajar... Alla äckliga maneter och småfirrar får mig att gå på promenader istället för att bada.

9:09 em

 

Skicka en kommentar

<< Home