Välkommen till Jennys kök.

söndag, januari 01, 2006

+45

Phuuu!!!
Lite väl häftigt varmt idag. Som max gick det upp till +45 grader vid två tiden idag. Nu är klockan sju och det har gått ner till +44. Gick en sväng till shoppingcentret i hopp om lite svalka. Det var som att gå in i bastun på Nolhaga badet i Alingsås när jag stoppade huvudet utanför dörren. Ögonen brände och det gjorde ont att andas in för häftigt. Vi har AC på nedervåningen men just nu är det +37 i vårt sovrum. Gissar att vi kommer att slåss om vem som skall sova på soffan i natt.
Skogsbrand säsongen har börjat ordentligt med 30 bränder runt om i vår stat NSW, och 4000 brandmän svettas just nu runt om Sydney. Tre hus har redan brunnit upp och flera andra är hotade. Det är dock inte så farligt som 2003 som var helt fruktansvärt. Himlen var svart av brandrök och trädgården var fylld av stora svarta sotflingor. Och då bor vi ändå mitt innne i stan. Läskigt värre. Nu skall jag ta ytterligare en kall dush och dricka superkall öl som legat och svalkat sig i frysen. Skål på er allihop och riktigt gott nytt år önskar jag er alla.

Uppdatering ett par timmar senare:

Temperaturen har sjunkit till +27 på bara några timmar och det är full storm ute. Mollydog och jag har varit på promenad och vi fick ducka för omkringflygande skyltar och annat bråte. Folk var dock helt euforiska och stod bara och log på gatorna av lycka. Efter en sån här varm dag är sval vind en ren njutning.

7 Comments:

Blogger Bantartant said...

+45 är lite väl häftigt för mig. Men den där ölen låter god.
Här bygger vi med klossar och försöker få de två små vilddjuren att samsas... inte lätt.
God fortsättning!!
Igår åktes det pulka så det stod härliga till!!!

9:30 em

 
Blogger anna said...

*puh* vad varmt....skogsbrand, ja det hade ju varit spännande faktiskt...men jag hade bara varit en liten blöt fläck sen, svettats bort hela jag ju!

4:37 fm

 
Anonymous Anonym said...

"The Heat Is On" som Glenn Frey sjöng i filmen Beverly Hill's Cop på 80-talet: hoppas dock att ni är försiktiga ifall ni ämnar göra en camp out!

Utile Dulci

7:49 fm

 
Blogger Roger said...

Ja, förmodligen är det brist på perspektiv, men ett eord kommer för mig när jag hör om sommarvärmen:

Lyllost.

7:40 em

 
Blogger Jenny said...

Bantartant-Kommer du på hur man gör för att få dem att samsas, var snäll och berätta hur man gör.

Anna-Ja det måste vara otroligt varmt för de stackarna. Tydligen har en hel del djur och hus strykit med.

Magnus- Håll tummarna, det verkar vara värst nere i Canberra just nu.

Utile-När det är så här stänger alla national parks och det är förbjudet att åka ut i bushen. Dels för att det blir för svårt att evakuera dels för risken av antändning från bilen

Roger-Det låter dock som ni har fått er beskärda dela av dåligt väder där hemma, låter ruskigt.

Sandra- Kan meddela att solning inte är högst på listan av saker man vill göra nu. Fast lite värme kan jag förstå att ni vill ha nu.

11:01 em

 
Blogger Lyckliga Grodan said...

bränderna gör grodan orolig.. ladda upp ordentligt med öl, så ni kan släcka alla bränder och mentala härdsmältor..
jag själv skulle ha smält.. det gör jag redan vid 27 grader varmt..
god fortsättning på det nya året..

12:44 fm

 
Blogger Jenny said...

Lyckliga grodan behöver inte vara orolig. Svalt och skönt väder gör att brandmännen har fått de värsta bränderna under kontroll igen.
Mental härdsmälta är det lite värre med. Det är liksom ett konstant tillstånd. :D

1:51 em

 

Skicka en kommentar

<< Home