Välkommen till Jennys kök.

fredag, april 21, 2006

Bad etikett

En sak som skiljer australiska kvinnor från svenskor är att en del är otroligt pryda. I omklädnings rummen i poolen/gymmet duschar man tex med badräkten på i små bås. Att byta om utan att visa en glimt kropp är en utvecklad konstart som vissa tar på fullt allvar. Jag har sett exempel där man tar på sig baddräkten ovanpå kläderna och sen försöker skala av kläderna under en handduk. Denna prydhet är inte konsekvent och riktar sig nästan bara mot andra kvinnor och barn, och bara i vissa delar av stan. I vår lokala pool/gym är det ingen som bryr sig och väldigt avslappnat. Men i de bättre poolerna med mer faciliteter är det oskrivna prydlighets lagar som gäller.
Man byter heller absolut inte om på stranden utan alltid innan i omklädningsrum eller hemma. Jag minns fortfarande när jag hade besök av två vackra naturliga svenskor och vi åkte till Manly, en ganska stor känd strand. Utan att blinka klädde dessa brunbrända blonda gudinnor av sig och hoppade snabbt i sina bikinis. Det blev alldeles tyst omkring oss och folk visste inte var dom skulle titta för att inte genera. Till saken hör att just på denna strand finns en mycket blandning av nationaliteter, och många har inte samma åsikt som oss till vad som får visas eller inte. Att det sen är helt okej att ha en badräkt som består av två snören och ett guldspänne är en helt annan femma.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hahaha... bra blogg! Jag är så glad att jag hittat hit. Har nämligen också bott i Sydney, i North Sydney rättare sagt. Åhhh...fina fina Sydney!

5:39 em

 
Blogger anna said...

haha....låter precis som usa, helt sjukt prytt (heter det prytt om pryd) rakar sig alla till förbannelse i aussie med?

7:09 em

 
Blogger Det Mörka Hotet said...

Usch, fy och va' hemskt: stoppa omoralen på stränderna - stoppa den!

Ehh...vad hette de där tjejerna igen...?!

7:17 em

 
Blogger maruschka said...

Märkligt...*s*
Dubbelmoral i dess rätta bemärkelse...
Jag ska bada i vassen i alla fall, så m ig behöver du inte bekymra dig för...*kram*

11:43 em

 
Anonymous Anonym said...

det mörka hotet: Dom hette Sussie, Nussie o Pussie

8:50 fm

 
Anonymous Anonym said...

Det jävliga är att efter 15 år i det här landet har jag gått och blivit pryd själv. Men vad gör man? Man blir som alla andra efter ett tag, det kallas väl acklimatisering. Nu fasar jag för att behöva visa mig naken om jag skulle gå på badhus t.ex. hemma i Sverige.

Man é bra konstig egentligen.

8:11 em

 
Blogger Lyckliga Grodan said...

konstiga äro människorna.. och konstigare blir de ju längre bort från oss de bor.. och de gör jättekonstiga saker..fniss....

jag gillar att bada på badhus.. och när jag bodde i usa för många år sedan.. svimmade nästan de andra tjejerna när jag duschade efter träning.. alltså duschade på riktigt utan kläder..

konstiga grodan..

8:34 em

 
Blogger Jenny said...

Hej honken. North Sydney är inte dumt alls. Jobbade du med reklam måntro?

Anna-Det rakas, plockas och pillas med precis överallt. De som har råd tar bort alltihop med laser.

DMH-Hahaha, ja det hade du bra gärna vetat. Men icke sa nicke.

Maruschka-Jag skulle aldrig vara bekymra mig för dig min vän, inte på det sättet i alla fall. =D

Kapple-Hur visste du det? ;P

Matilda-Visst blir man pryd. Inte går man omkring som en nudierudie när alla andra är påklädda. Vi var på badhus i danmark i somras och jag måste erkänna att 10 år här nere har satt sina spår. Fullt med nakna kvinnor som lödgade sig i stora öppna dushrum. Det var bara att bita ihop och inse att jag numera kommer från en annan kultur.

Grodan-Visst är det konstigt, men konstigt blir helt normalt efter en stund. Om alla gör så blir det norm till slut och sakta men säkert flyttas åsikterna av vad som är konstigt.

2:43 em

 
Anonymous Anonym said...

Nix, ingen reklam. Jag pluggade på Macquaire university och bodde i ett litet kryp in i North Sydney... ååhhhh, vad jag längtar tillbaka!!!

10:27 em

 

Skicka en kommentar

<< Home