Välkommen till Jennys kök.

tisdag, juni 21, 2005

Fototips

Finns det nån här uti i världen som har tips och länkar till hur man lär sig fotografera?
Jag menar på en mycket basic nivå för folk som är total kassa. Gillar verkligen att fota allt jag ser, men mer på en rikta och tryck nivå. Jag har en liten digital kamera Olympus Stylys 400 tror jag den heter, som jag gillar skarpt. Skulle inte ha nått emot att ha en systemkamera, men jag vill att den skall vara liten och digital och då blir dom så in i bänken dyra.
Alla tips och ideer mottages tacksamt.

10 Comments:

Blogger The Female Dinousaur said...

Dom bilder jag har sett, som du har tagit, tycker jag ser rätt proffsiga ut. Tror mycket handlar om sinne för det konstnärliga och bilden. Ljus är väl antagligen också ganska viktigt. Och motivet kanske.. Det var tyvärr dom enda tips jag kunde ge dig. Tycker också om att plåta, och förbannar mig själv varje gång jag glömmer kameran hemma. Den ska ALLTID vara med, juh!

4:46 em

 
Blogger Vi på Kantarellen said...

Fråga min Jessica...hon kan allt om kameror och sånt.
http://sessan.squarespace.com

10:58 em

 
Blogger anna said...

när du får svar på frågan, kan du berätta för mig med då?

för jag är askass på att fotografera, men tycker det är skitkul, och hade velat kunna lägga ut lite snygga bilder....

12:27 fm

 
Anonymous Anonym said...

Mitt bästa tips är att fotografera någon som är stilla. Då kan man ta flera kort i olika vinklar och testa sig fram med olika inställningar :-)

6:19 fm

 
Blogger Batbut said...

gör som jag - skyll på motiven när bilderna blir kassa...*S*. Skämt åsido - tror det handlar om en känsla för det, som Biggis sa (klok gumma det). Fördelen med digitalkameran är att det bara är att plåta loss... alltid blir ngt bra

6:20 fm

 
Blogger Jenny said...

Biggis- Det bästa med en stor väska att släpa omkring på, är att min kamera alltid kommer med. Det där med et konstnärliga far jag nog ta och öva på...

Mamsen - *springer genast dit *

Anna - Du har ju en gör snygg bild på dig själv, räkcker inte det ;-P

Desiree - Tack för bra tips. Har försökt med detta i flera dagar nu, och tyvärr verkar det som jag tar bättre kort när jag låter allt vara på auto.
Jag har nu ett stort antal konstiga varianter på foton av gungor i olika ljus...Men som du säger Babut, med digital kamera sa gör det ju inget, alltid blir nått bra.

9:08 fm

 
Blogger Vi på Kantarellen said...

Så länge man fotar tofflor med olika bakgrund, räcker det med en Nikon coolpix 3100. Pytteliten...men är med överallt.

3:10 em

 
Blogger Jenny said...

Mamsen - Hur färdas dina sma gra igentligen på dina vandringar? Har de en egen liten guldväska, eller går du helt enkelt omkring med dom på fötterna och enbart avlägsnar dem i foto stunder... ?

4:09 em

 
Blogger anna said...

jeny jenny, jag är full på den bilden, asnitad helt enkelt....alla blir vackra desto mer sprit, eller hur är det nu? ;)

6:43 fm

 
Blogger Jenny said...

Anna-Heheh, fast är det inte tvärtom;-)

5:50 em

 

Skicka en kommentar

<< Home