Välkommen till Jennys kök.

torsdag, juni 16, 2005

Frukt och grønt

En gång i veckan går jag och minsta loppan ner till marknaden i chinatown. Här köper jag veckans frukt grönsaker och fisk. Det är alltid fullt ös, och jag lärt mig använda både armbågar och barnvagn för att trycka mig fram. Det är en ren fröjd att handla så underbart färska och superbilliga varor. Kryddbuntarn är stora som blomsterkvastar och apelsinerna känns nyplockade.
Pruta gör man på allt, annars tycker dom man är dum. Gillade det inte alls i början men har nu fått lite mer skinn på näsan och vägrar betala om jag inte far ett bättre pris. Det var ju lite annat på Konsum i Alingsås...
Fisken är pinfärsk och har man tur kan man fåtvå dussin ostron för 50sek. Fyller sen på den redan packade barmvagnen med lebanesiskt och turkiskt bröd, en peking anka och om jag har pengar kvar lite blommor.
Efter att ha kommit hem och ställt in alla varor, brygger jag mig en kopp kaffe slår mig ner framför datorn i köket.
I bland är livet verkligen på topp.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh vad mysigt det verkar att shoppa grönsaker så! Är det något Sthlm saknar sä är det väl en typisk chinatown, det saknar jag lite från andra storstäder jag bott i. Pruta är jag inte så bra på, så jag skulle verkligen behöva öva mig...

2:17 em

 
Blogger Jenny said...

Kom hit så lär jag dig på studs. Du kan få låna barnvagnen med och köra på folk som tränger sig före i kön ;-P

3:02 em

 
Blogger maruschka said...

På mitt förra jobb som servitris på en "fin" fiskkrog här i Stockholm så tog vi 22 skr STYCK för ostronen...och det var för fem år sedan...*ler*

6:45 em

 
Blogger The Female Dinousaur said...

Låter verkligen charmerande att handla på detta vis. Blir det trångt; på dom med barnvagnen bara!

7:21 em

 

Skicka en kommentar

<< Home