Välkommen till Jennys kök.

fredag, juli 01, 2005

Drowning Ghost

Just nu visar dom Drowning Ghost på tv. En svensk film från 2004 med Mikael Håfström Rebecka Hemse och Jenny Ulving. Innan dess visades Sophies värld med Tomas von Brömssen. I går visades Nyfiken Gul...
Detta måste ju vara ett tecken till mig från Australiens television. Hur skall man annars tolka det? Nästan tre svenska filmer på två dagar.
Precis när jag är som mest hemsjuk dyker det upp svenska filmer överallt. Förra julen när det var riktig kris, visades en svensk film varje kväll i en vecka. Jag grät till Fanny och Alexander och skrattade till nån konstig polisfilm och Fucking Åmål. På dagarna fick jag försvara mitt hemland till kollegor som kom fram till mig på jobbet "Du Jenny, jag såg en konstig svensk film igår ehhh...."
Det är parodi för tusan, vi svenskar kan nämligen skratta åt oss själva, försökte jag förklara. Jag fick en sån där konstig blick och vi bytte snabbt samtals ämne.
Längtar hem till lösgodis och vacker natur. Att packa mina varor själv på Ica och att cykla på cykelbana. Äta fil, jordgubbar med smak och färsk grädde.

Uppdatering en timma senare: Jag har nu hört mer svenska svärord från tv:n den senaste timmen än jag gjort dom senaste tre åren. Och jag som trodde jag hade dålig svenska....

12 Comments:

Blogger Vi på Kantarellen said...

Fira jul utomlands är ingen höjdare. Speciellt som det är 25-30 grader varmt och på fel dag!

1:22 fm

 
Anonymous Anonym said...

Du ska se att gräset alltid är grönare på andra sidan jordklotet och att du kommer längta bort ibland... Så har det iaf varit för mig när jag bott utomlands och kommit hem... Fast, Sverige är otroligt fint på sommaren!

1:25 fm

 
Blogger Theron o familj said...

Hittade din blogg ganska nyligen, tycker det är kul att få läsa om vad som händer på andra sidan jordklotet. Är inte gräset grönare...?

6:40 fm

 
Blogger Jenny said...

Mamselemamsen - Usch ja. Fast om man firar svensk julafton+australisk får man presenter i två dagar vilket kompenserar lite.

David - Jo visst är det så, och tyvärr vill amn ju alltid ha det man inte har osv. Men vad jag saknar mest är inte Sverige, utan min familj och vänner. Hoppas att du och Wilma får en riktigt skön sommar med massor av långa promenader och bra synth musik. Kramar från Molly och Max.

Mamma mu är det du?
Kul att du hittat hit. Tyvärr blir det dock en liten paus nu. Men vi återkommer snart.

1:49 em

 
Anonymous Anonym said...

Hallå där, jag har skrivit en film som ska gå på bio i Australien i höst tror jag. Eller nästa år. Du är nog den enda jag känner i Australien så du blir den jag tipsar! =)
Hoppas du får det bra i Sveriget. Se upp för knott.
Just det. Den heter Babylonsjukan. Filmen alltså. The Babylon desease.

7:06 fm

 
Blogger Jenny said...

Clara- det ger mig verkligen nått att se fram emot. Jga skall sprida ordet här nere...
Kram och jag hoppas det går bra för dig och dina små i sommar.

8:51 fm

 
Blogger Vi på Kantarellen said...

Den 3:e juli. Nu får du förbase mig komma igång med bloggandet igen! *trummar med fingrarna*

10:09 em

 
Blogger anna said...

15 dagar senare...eftersom jag och mamselamsen är med i AB (anonyma bloggoholics) så börjar det bli jobbigt att ha dig på semester hemma i svedala....

12:36 fm

 
Blogger maruschka said...

Saknar dig massor, hoppas du har det bra?
Trodde jag såg dig på Centralen här i Stockholm, men fegade ur och vågade inte fråga...;o)

5:08 em

 
Blogger The Female Dinousaur said...

Nu får du faktiskt snart ta och komma tillbaka. Ska vi behöva vänta ända till september?!

6:32 em

 
Blogger Vi på Kantarellen said...

Nä.... nu är det dags att komma hem igen!!!

6:28 em

 
Blogger Jenny said...

Vad guliga ni är. Ja avbrottet blev längre än planerat, men nu är jag minnsan tillbaks med påfyllda svenska kunskaper, så jag kan h¨ånga med i debatten lite bättre. Kram allihop

10:04 fm

 

Skicka en kommentar

<< Home