Välkommen till Jennys kök.

onsdag, november 16, 2005

Arg!!!

Fikade idag hemma hos en kompis med några andra tjejer och deras barn. Plötsligt slog den ena lilla pojken en av de mindre barnen. Mamman till pojken beklagade sig högt hur jobbig hennes tre-åring var mot mindre barn. "Ta ut honom på bakgården och ge honom smisk på rumpan" löd rådet från en mamma, "dra ner byxorna först så han blir riktigt föremjukad" ropade en annan, "Se till att det svider". Det här är mina kompisar. Helt vanliga tjejer i min ålder, välutbildade med bra jobb och kvinnor vars åsikter jag normalt respekterar. Att ge smisk på rumpan här nere är visserligen förbjudet enligt lag, men helt socialt accepterat. Jag blir så förtvivlat trött ibland på att bo i ett land som är så förtvivlat konservativt och befinner sig där Sverige var för 30 år sedan i värderingar och människosyn.
En ny undersökning visade att 94% av alla föräldrar ger sina barn smisk på rumpan. Lägg till de som gör det men inte öppet erkänner det. När jag frågar varför svarar många med att de själva fick stryk men det skadade minnsan inte dem.
Det är helt socialt accepterat och tycker jag är "lustigt svensk" ˜när jag ifrågasätter deras beteende.
Riktigt svinarg är jag just nu då jag inte vet riktigt hur jag kan förändra situationen. Vad som behövs är information och att det inte längre är socialt accepterat, men hur ändrar man det? Några förslag någon?

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Att kränka någon, oavsett ålder, genom fysisk eller psykisk bestraffning/penalism borde vara passé men tyvärr visar en aktuell rapport att en majoritet bland EU-länderna fortfarande tillåter aga...jag trodde mänskliga rättigheter var för ALLA medborgare?!

Utile Dulci

4:36 em

 
Blogger Ilva said...

Jag har gett upp sedan manga ar att forsoka upplysa har hos mig, jag kor mitt race som det heter o de tycker att jag ar lustig eller konstig. Fast jag kanner inga som har DEN DAR installningen till aga! Italienare ar for det mesta mer verbala o hotar o i bland sa kan det ge en liten small i rumpan. Fast vad vet jag om vad som sker i hemmen...

6:10 em

 
Anonymous Anonym said...

Polisen agerar i alla fall i verige som samhällsupplysare. Det kanske kan bli ditt specialmission. Upplysning om barn-aga och dess negativa konsekvenser.
Förvånansvärt att management by fear fortfarande är sett som pedagogiskt i vissa samhällen. Jag blir förvånad att folk fortfarande tycker det stämmer på hundar i Sverige.
Hur kan man tro att fysisk bestraffning motiverar någon att göra bättre ifrån sig? Jag tror mer att man ska peppa människor med positiva exempel.

9:57 em

 
Anonymous Anonym said...

Det ska alltså stå Sverige och inte Verige. =)

9:59 em

 
Blogger anna said...

Inte tagit skada? Eller hur, de slår ju sina egna barn.....

12:36 fm

 
Blogger maruschka said...

Håller med Magnus, hur kan man bara konstatera "att det har ju inte skadat mig" och sedan slå sina barn?...sjukt!...har dessvärre inga idéer hur du ska ändra på konservativa typer, försök förklara hur det är i Sverige kanske...eller att det finns en anledning till att aga är förbjudet...

6:56 em

 
Blogger Jenny said...

Ja, vad svarar man?
Alltid alldeles för lite. Efteråt kom jag som vanligt på bra mycket bättre och intelligentare svar. Nu blev det mer nått i stil med att jag inte tycker det är rätt att någon vuxen skall bruka våld på ett barn och hur fel jag tycker det är. En mamma svarade att i och med att jag bara har döttrar förstår jag inte hur svårt det är med att disciplinera pojkar.
Vad som fungerar bra i sverige är att vi dels är långt fram i lagstiftningen, men framför allt är det helt socialt oaccepterbart att slå sina barn. Vi vet att det skadar våra barn och att det är ett övergrepp.

Och Clara, det är med detta jag vill jobba med innom polisen (om jag nu någonsin kommer in).

7:50 em

 
Anonymous Anonym said...

Men exakt så där är det i Schweiz också. Barn ska förnedras och skrämmas till lydnad. Ner med brallorna bara inför alla andra i lekparken och smack smack så att ungen lär sig. Det värsta, som du skriver, är att det är helt vanliga människor, ibland kompisar, som slår sina barn.

6:11 em

 

Skicka en kommentar

<< Home