Välkommen till Jennys kök.

söndag, maj 07, 2006

Goulburn

Har precis kommit tillbaks efter en mycket intressant och rolig helg nere i Goulburn, ca 2 tim sydväst om Sydney.
Australiensare reser omkring väldigt mycket, och då avstånden är långa finns det gott om billigt boende i varje liten småstad. VI fick tag på ett hotel med bubbelbad på rummet, innomhus pool och allt annat man behöver med småbarn för endast 1500sek för hela familjen incl frukost (dock inget aveda schampo i sikte). Barnen och P stannade i poolen hela dagen medans jag gav mig ut på boende jakt. Detta var en mycket intressant och insiktsfull uppgift för en mycket bortskämd kräsen stadsbrud.
Det är nyttigt för mig att komma utanför min bekvämlighets zone och se lite annat än vad min lilla fiskdamm kan erbjuda.

Att beskriva australien för er är svårt då det finns så många sorters australien, det finns så många olika sorters liv och kulturer att det är omöjlgt att rätt få fram hur det igentligen är här nere. Själv bor jag i ett område som bara representerar en liten del av Sydney och om jag skall beskriva hur det är här är det inte representativt för det land jag lever i. Vi lever bekvämt och det är lätt glömma att långt i från alla här har tillgång till det vi tar för givet. Vi lever dock på inget sätt lyxliv och kämpar som alla andra på vårt sätt. Men att det skiljer sig så här mycket hade jag inte riktigt föreställt mig.

Sammanlagt tittade jag på ett tiotal små rum i går, varav inte ett enda hade tillgång till internet, so no more blogging. Tre hade utomhus toalett och tvättrum. Vartenda rum var runt 10-15 grader kallt och utan tillgång till någon värmekälla. Detta innan vintern hade kommit till byn. Ett ställe var en liten skrubb brevid stallet och det gick höns omkring i köket. Visserligen är hyran låg men det kommer bli svårt att vänja sig av med livets goda.

Det var dock en ganska vacker stad med en del riktigt fina historiska byggnader. Australien är ju ett sånt ungt land och om en byggnad har mer än 150 år på nacken sätts en skylt upp med "museum, inträde $2".

Tyvärr finns här inget vatten kvar alls och de får nu allt sitt dricksvatten inkört med tankers från Sydney. Allt var krut torrt och alla utomhus poolen torrlagda. På vintern blir här fruktansvärt kallt och det är inte ovanligt med snö på bergen runtomkring. Jag får ångest vid blotta tanken. Om det är +5 ute så är det +4 innomhus. Igår var det en vacker solig dag och härligt att vara ute, dock alla jag besökte igår gick omkring med ughboots och tjocka tröjor innomhus. Om jag flyttar blir det till att leta upp yllesockarna från ungdomens dagar.

Alla rum var dock inte så hemska och jag har tre riktigt bra alternativ att välja mellan. Jag har också träffat väldigt många otroligt trevliga människor som med stolthet visat runt i sina "slott" och visat en stor gästfrihet att välkomna mig i deras hem. Jordnära och raka människor utan speciellt mycket fuss eller krav på att saker och ting skall vara eller se ut på ett speciellt sätt. Det gäller bara för mig att göra det bästa av situationen och se det hela som en upplevelse.

7 Comments:

Blogger Helene said...

Oj vad det har hänt saker sen jag senast kollade in! Förstår att det varit mycket upp-och-ner.
Kan du se det här som ett forsknings-projekt? Skriva dagbok istället för blog? Fast jag kommer iallafall att undra hur det går för dig, så det skulle ändå vara kul med en uppdatering då och då...

7:06 em

 
Blogger Det Mörka Hotet said...

Men...inget i din blogg...hur gör vi då?!

Cykellisa har ju rätt: du kan väl skriva lite i en dagbok och så sammanfatta efteråt på din blogg? - snälla!

Samuel

Tack för en målande beskrivning: kändes som vi var med dig!

3:38 em

 
Anonymous Anonym said...

Känns inte helt hundra med +4 inomhus. Inte den bild man fått av Australien direkt...

7:08 em

 
Anonymous Anonym said...

nej - det verkar lite lite jobbigt....herregud - finns det ingen värmekällla inomhus alltså??

7:12 em

 
Anonymous Anonym said...

En upplevelse är precis vad det blir...o det är väl också det som är meningen med livet! :-)

7:18 fm

 
Anonymous Anonym said...

En upplevelse är precis vad det blir...o det är väl också det som är meningen med livet! :-)

7:20 fm

 
Blogger Jenny said...

Lisa-Upp och ner är nog rätt beskrivning, fast just nu mest upp.

Samuel-Vad snäll du är. Har hittat boende med internet så det blir nog lite blogg i alla fall

Jonas-Det finns en mörk bild av australien som ingen näms vid för att inte skrämma iväg alla turister. Juni till Augusti kan vara vidrigt här nere.

Petra- En liten värmefläkt som surrar i vardagsrummet och elektrisk filt i sovrummet är det vanliga.

Magnus-Jag tror jag tar upp ditt erbjudande, skicka hit den genast! =D

Kapple-Ja annars hade det blivit väldigt trist i längden och svårt att blogga...

9:38 em

 

Skicka en kommentar

<< Home