Välkommen till Jennys kök.

söndag, november 20, 2005

Dagis ekvation

Fick ett brev från dagis att avgifterna kommer gå upp nästa år, vilket fick mig att undra vad i hela friden vi håller på med här nere. Med två barn på dagis betalar vi $160 om dagen, alltså $800 för fem dagar eller $41600 på ett år. Om jag nu skulle bli polis så skulle min ingångslön vara $40000 om året. Det går liksom inte riktigt ihop. Jag vill inte vara en hemma mamma mycket längre till, och dagiset är verkligen suveränt. Ett billigare alternativ är att skaffa en full time nanny men det kommer fortfarande kosta en mindre förmögenhet. Eller så flyttar vi ut i förorterna västerut, men vårt företag ligger på gångavstånd nu och det känns onödigt att lägga till ytterligare ett par timmar i pendling till redan långa dagar. Kanske borde man anställa en au-pair, eller importera en mormor eller helt enkelt starta eget dagis. Dom verkar ju få in bra med pengar och med tanke på att det tog 1 1/2 år att få plats så finns det en efterfrågan.
Kanske inte gör nått om jag inte kommer in på min skola trots allt.

12 Comments:

Blogger Vi på Kantarellen said...

Jenny! *skrattar* Vill du ha ansikten på mig och Gagga....så ligger vi ute lite här och där i bloggeriet, ser jag idag.

9:49 em

 
Blogger Bantartant said...

Jenny, har suttit hela förmiddagen och läst din blogg.... och så hittar du min... KUL!!
Har också bott "abroad" i perioder så mycket kände jag igen..... och har två små terrorister som fyller min vardag.. häftigt

10:25 em

 
Anonymous Anonym said...

Klart du skall förverkliga dina drömmar - annars blir du bara en gammal sur och bitter person...nej, det var väl att ta i - men risken är att du kommer att ångra dig: BIG time!

Och dagisavgiften verkar ju vara rena rånet...är det en speciell för "Gifted Children" eller nå't?!
(Själv sattes jag i en för "Wacky Children"...

Utile Dulci

11:05 em

 
Blogger anna said...

Wohoo! Ni kan väl anställa en aupair om ett år ungefär.....jag ställer upp! Jag kan inte laga mat men jag är en jäkel på mental träning och att få dig till träningen, det måste ju räknas med ;)

2:31 fm

 
Anonymous Anonym said...

Och jag kan komma om 2 ½ år :)

3:45 fm

 
Blogger Roger said...

Oj, låter som en knepig ekvation...au pair låter väl bra - eller? Det beror förstås på vem man får och så...jag vet vad sägs om en hel aupair-familj med två vuxna och två barn...då kan ju vi sköta barnen medan...nä vänta nu...misstänker att det inte löser problemet ändå. Fast vi fick åka till Australien....fast det är ju själviskt...

Jag vet: Extraknäck. Du ger ut en barnbok för svenska barn om livet downunder, och den betalar hela dagiskalaset?

5:29 fm

 
Anonymous Anonym said...

Likadant i Holland. Det där med billig kommunal barnomsorg det är unikt i Sverige... Det gör en betänksam mot att skaffa barn utomlands! men, men - ville bara säga att foton finns det hos Hedgehog bl.a. :)

7:04 fm

 
Blogger Vi på Kantarellen said...

Starta dagis... det hade jag gjort. Tänk dig 4 ungar... sen är allt klart!

1:47 fm

 
Blogger Lyckliga Grodan said...

fy vad dyrt..

har hittat igen din blogg.. den var borttappad hos mig sen jag bytte dator..

6:48 fm

 
Blogger Jenny said...

Mamsen- Finfina bilder. Vilket par!!! Men var är guldväskan/guldskorna/guldringen? Starta dagis är faktiskt ingen dum ide. Jag har lite liknande planer om jag inte kommer in nästa år.

Bantartant-Välkommen hit :D

utile- Du har så rätt så rätt. Visst skall detta inte få stoppa vad jag skall göra och det är ju bara en kort period som det blir riktigt knivigt. Det är dock inget speciellt dagis. Helt vanligt statligt non-profit dagis.

Anna-Du âr anställd. När kan du börja?

Elin-Kan du laga mat? ;D

Roger-Kanonide det här med Au-pair familj. Är det okej med er att ni alla fyra bor i lill loppans rum.
Skriva barnbok HAHHHAHAHAA, Måste man inte kunna stava då ;D

Josephine-Tack för tips. Var du med själv?

Hej grodan kul att du kom hit :D

7:45 fm

 
Blogger The Female Dinousaur said...

Den där dagisavgiften låter helt sjukt hög! Tipsa dom om max-taxa!

8:12 fm

 
Blogger Ilva said...

flytta hit Jenny! Har ar dagis gratis fran 3-5 o sen borjar de ju skolan! Du betalar bara for maten! Sa har ar det battre an i sverige faktiskt...o nar yngsta barnet gick pa smabarnsdagis betalade vi ca 2500 i manaden med mat.

6:44 em

 

Skicka en kommentar

<< Home