Välkommen till Jennys kök.

onsdag, mars 01, 2006

OS?

Kära Utile undrar om jag följt med i vad som händer i sportvärlden och mitt svar är "jovisst gör jag det". Jag följer med i den sportvärld som det rapporteras om här nere och tyvärr är inte vinter OS är inte en av dem.
Visst har jag läst bloggar om nån curling och nån som skrev hocky guld upprepade gånger.
Det finns en mäktig man vid namn Murdoch, som kontrollerar nästan all media, och då han inte har rättigheterna till OS visas det helt enkelt inte. Visst har det nämts på nyheterna om nån aussi som tog guld i skidhopp men min första riktiga glimt av detta event var att dom visade en snutt av avslutnings cermonin häromkvällen.
Kanske är det arrogant av mig, och som svensk borde jag väll anstränga mig lite bättre men jag har svårt att plötsligt bli intresserad av curling som min kära mor ideligen ringer och pratar om...(?)
Däremot har Murdoch nu rättigheterna till The Commonwealth Games som börjar snart nere i Melbourne. Nån typ av friidrotts tävling mellan englands gamla kolonier. Spelen har inte börjat ännu men redan finns åtta (!!!!) nya kanaler enbart för denna tävling.
Det finns mycket man kan säga om Australiens media men tyvärr väldigt lite av det är positivt.

7 Comments:

Blogger Thérèse said...

Spansk TV är verkligen bland det sämsta jag har sett. Bara dokusåpor, serier, lekprogram och program som skvallar om kändisar och mycket reklam. Är det någon gång en film är den naturligtvis dubbad till spanska och skådisarna har fel röster.
Fast tidningarna är bra men dom har inte kravet på att vara objektiva som svenska tidningar utan artiklarna är vinklade. Men det är okey för dom är tydliga med att tala om var dom står politiskt och försöker inte lura i läsarna att dom är objektiva.
En annan sak jag har svårt för är dom närgångna bilderna nyheterna visar. Har det hänt en olycka visas döda kroppar och blod och sörjande anhöriga i närbild. Inte trevligt

9:53 em

 
Blogger Jenny said...

Måste säga att det var en ren fröjd att titta på tv när vi var hemma i somras. Att i kunna sitta och titta på en hel film eller avsnitt utan reklam var 10:e minut som här nere. Kul var också alla hallåor som käckt berättade vad som komma skall. SVT är klart suveränt!

10:33 em

 
Blogger Thérèse said...

SVT är suveränt. Här har t.o.m statliga TVkanalerna reklam var tionde minut. TV3 och Kanal5 framstår som kvalitetsTV jämfört med spansk TV. Det enda man kan titta på är nyheter och fotboll.

Måste förresten fråga en sak, används ordet caucasian i Australien? Jag trodde det var väldigt typiskt amerikanskt.

10:48 em

 
Blogger The Female Dinousaur said...

Känn dig inte arrogant för att du inte bryr dig om sport och OS. Det finns fler som du här hemma. Men åtta kanaler. En reklamfinansierat förstås?

6:51 fm

 
Anonymous Anonym said...

Hmm, det var likadant när jag bodde i Kashmir: cricket för hela slanten - på TV och radio - men vad som hände inom ishockey, alpint eller längdskidåkning hade de inte en susning om. Men man anpassar sig otroligt fort och inom bara ett år var även jag cricketfantast och glömde bort att följa Sveriges framfart inom idrottsvärlden de år jag bodde där.
Men nu är det (nästan) tvärtom: mina barn och jag följer med cricketvärlden och delvis rugby samt landockey men tar också åt oss av Sveriges idrottsliga framsteg...if you can't beat them - join them!

Utile Dulci ...däremot verkar Australian Rules vara lite FÖR tufft för min smak!

8:32 fm

 
Blogger Jenny said...

Therese-Visst använder vi ordet caucasian. Kanske dock inte dagligen men som en beskrivning jovisst.

Biggis-Jodå reklam finansierat så det ryker om det. Är det inte paus för reklam så är det nån ny vinjett och trudilur som konstant avbryter. Men man skall nog inte bita den hand som föder en. Vårt företag går ju runt pga alla reklamkampanjer som finns.


Utile-En hel del criket blir det...Måste tyvärr erkänna att jag är ganska okunnig då det gäller både rugby och Aussie Rules. Vad som förvånar mig dock är att dessa ganska våldsamma sporter har en relativt lugn och fin publik om man jämför med vanlig fotboll. Eller är jag helt ute och cyklar?
Du har helt rätt i att man nu kan få bästa av båda världar. Som nyligen i tennisen, nu har man två att heja på. Trist bara att de åkte ur...

6:42 em

 
Blogger anna said...

Men åh! Hade du läst Moccas blogg hade du vetat allt om det fantastiska svenska OS som var i år. Det har varit skitkul! Men fatta: när jag är med i VM får vi ta en diskussion med den där Murdoch ;)

8:09 em

 

Skicka en kommentar

<< Home