Välkommen till Jennys kök.

onsdag, maj 31, 2006

Toalett etikett

Detta inlägg är tillägnat Samuel som undrade hur toaletterna ser ut här nere.
Jag tror jag nämt det tidigare men det är värt att nämnas igen. Något av bästa med Sydney är det otroliga utbudet av offentliga toaletter. Minsta liten park eller gräsplätt har små hus som på bilden med både herr och damtoaletter för nödiga. Då jag har en pinsamt liten blåsa i kombination av stort vätskeintag har jag besökt de flesta. Det skall nämnas att en majoritet häromkring är rena, klotterfria och relativt säkra. Visst är en del hot spots för män som söker kontakt med andra män osv, men i allmänhet helt okej.

toabild

Om man går till ett shopping centre så finns det fullt av "restrooms" och "parents rooms" att tillgå. Dämpad belysning, musik och på väggen ett schema över hur ofta och av vem just denna toa får tillsyn. Väl inne i båset finns ofta en bit ringformad papper att tillgå som man kan lägga över innan man plaserar sin lilla stjärt på holken. Inte alltid lätt göra om man är supernödig, men med lite träning bemästrar jag nu denna konst med stängda ögon och en hand. (Jag tänkte ta en bild på detta men det skulle se lite väl misstänkt ut med kamera blixtrar från mitt bås).
I "parents room" finns ammningsbås, skötrum, micro, barn och vuxen toa, oftast en tv och ett lekrum.

toabild
Med min minimala blåsa i tanke undrar jag hur det skall gå med att vara polis ute på special uppdrag och måste plötsligt göra en kissepaus? Eller mitt uppe i ett riot som inte är beläget i en park eller shoppingcentre? Kan man träna en blåsa att rymma mer eller skall jag stoppa allt vätskeintag och bara äta torr toast?

Uppdatering
När vi ändå är inne på ämnet kan jag nämna att vår trädgårs toalett nu luktar okej igen. I dag kom största lastbilen och en stor slang skruvades fast på baksidan. Med ett slurp sögs sen allt ut och allt var över på 10min. Roligare jobb kan man ha...

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

men du, det lär man sig ignorera....jag harvarit sjukt kissnödig, fått larm och sen inte tänkt på det förrän man sitter i bilen på vägen hem.

4:54 em

 
Blogger maruschka said...

HAr inte tänkt så mycket på det där med offentliga toaletter förut förrän nu när sonen blev blöjfri, helt plötsligt inser man hur äckliga våra svenska toaletter verkligen är ibland...han når ju knappt upp med pillesnoppen och då är det inte kul när allt är skitigt...*suck*

7:19 em

 
Blogger Thérèse said...

Det där såg ju riktigt rent ut. I Spanien där jag bor finns knappast några offentliga toaletter men det är aldrig långt till en bar och dom är aldrig gnälliga och kräver att man ska köpa om man bara vill använda toan. I allfall inte här i Madrid

8:39 em

 
Anonymous Anonym said...

Intressant, toaletter säger en del om ett land, jag gillar aussieland redan.
Blåsträning som funkar:
Drick öl och kissa INTE.
Kniiiiip!
Först blir du jättenödig, det gör nästan ont så mycket som det spänner...KISSA INTE!
Lätta blåsan först när kramp-smärtan är över.
Upprepa ofta eller ta för vana att ALLTID hålla dig innan du rutinmässigt tömmer.
Småskvättande är ett fördärv! :-)

9:38 em

 
Blogger Det Mörka Hotet said...

TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Äntligen ett ämne som intresserar mig...nej, då: du skriver så himla bra att jag fastnat för allt du skrivit!

Wow, vad rent och fint det var - säger annars samma sak som Maruschka: börjar få upp ögonen för hur äckliga våra svenska toaletter faktiskt är!

Samuel - The WC-man...

5:49 fm

 
Anonymous Anonym said...

DMH: VILKA svenska toaletter. Vad jag minns får man leta med ljus och lykta för att hitta en offentlig toalett i Stockholm. Sen hittar man en betaltoa. Som kostar skjortan. EFTER att man redan kissat på sig.

10:05 em

 
Blogger Det Mörka Hotet said...

-Milda Matilda: Du har helt rätt, det finns ytterst få toaletter - och de är nog alla tämligen snuskiga...

11:53 em

 
Blogger Jenny said...

Anna-Då finns det hopp för mig med...

Magnus-Ingående rapport kommer snart

Maruschka-Kan inte annat än hålla med. Jag spenderade en förmögenhet i somras på sunkiga toaletter.

Therese-Jo dom vet hur man gör i shoppingcentras för att locka folk. Ett sätt att slåss om kunder är att se till att ha de bästa faciliteterna. Och vem vill shoppa när man är kissenödig.

Blockout-Skall till pubben i em och kommer då träna blåsan efter ditt förslag.

Samuel-Du skall veta att folk har tittat konstigt på mig när jag fotat toaletter, men vad gör man inte för mörka hot. ;P

Matilda-Kan bara nicka och hålla med

3:17 em

 
Blogger Det Mörka Hotet said...

Art for art's sake, helt enkelt, Jenny!

3:50 em

 
Blogger Jenny said...

Hahahaha!!

3:56 em

 

Skicka en kommentar

<< Home