Välkommen till Jennys kök.

måndag, juni 05, 2006

Barregler

Blackout och Kapple undrade om det fanns olika barregler för män och kvinnor här nere och jag skall försöka svara utan att trassla in mig i alltför mycket och bli osams med någon. Ett enkelt svar är att jovisst lever de gamla reglerna kvar och de många pubar har ett speciellt rum där män sitter och röker, spelar på hästar och dricker sina VB:s. Unga som gamla män sitter här och häckar och det blir inte många knop gjorda. Varje dag runt fyra snåret kommer (oftast vita) arbetare in i sina shorts och jobbar tröjor och sitter här tills det är dags att köra hem i sin pickup till frun som lagat lammkotletter och tre grönsaker till middag (pommes frites räknas ofta som en grönsak).

Jag kom till Sydney när jag var 23 år med starka åskikter vad som var rätt och fel här i världen. Uppväxt på 70 talet med föräldrar som uppfostrat mig i svensk jämlikhets anda, var jag i början både arg och upprorisk mot detta, i mitt tycke, förlegade land. Efter 10 år här nere vet jag inte om det är så att jag bara vant mig vid hur det är, eller om mina åsikter är ursäkter för ett beteende som hemmavid inte hade varit accepterat.

Men jag tycker inte längre att allt i Sverige är bättre än här som jag gjorde för 10 år sedan, då livet var mer svart och vitt. Jag kan ju bara utgå från mitt eget liv och min omgivning och jag kan inte tala för hela den vita kvinnliga befolkningen. Men jag tycker att jag möts av män som en jämlike och är lika mycket värd som någon annan, men vi accepterar att män och kvinnor är annorlunda och har olika kvaliteer som är lika viktiga och lika viktiga.
Jag har jobbat innom den koperativa världen och innom reklam de senaste åren och jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin skulle ha blivit bemött eller behandlad annorlunda på grund av mitt kön. Visst finns det puckon med rötter i stenåldern men det finns det ju överallt.

Så svaret är ja det finns olika (oskrivna) regler för män och kvinnor och i mycket är vi långt efter Sverige när det gäller jämlikhetsfrågor och dyl. Trots detta känns det som jag blir bemött helt beroende på vilken person jag är inte pga vilket kön.

På ett mer personligt plan, i förhållandet mellan mig och min man har mycket hänt under det senaste 10 åren och det är inte lätt att peka på vad som är kulturella skillnader och vanliga trista äktenskapsproblem som finns runt om i världen. På detta plan är jag helt kass på att stå på mig och det var inte förren min bror kom och hälsade på förra året som jag på allvar insåg hur olika vi är och hur mycket jag har accepterat utan att tänka mig för vad som igentligen är rätt. Det är ibland svårt att stå upp för sig själv och sina värderingar om alla andra gör på ett annat sätt.

Så svaret är ja det finns olika regler för män och kvinnor innom ett förhållande och här är vi så otroligt långt efter Sverige att det är sorgligt. Här måste jag sätta ner foten och konstant kämpa för att behålla respekten för mig själv.

9 Comments:

Blogger Ilva said...

Jamen Jenny det tycker jag har med att gora att man far barn och halkar tillbaka pa nagot satt av sig sjalv. Har upplevt precis samma sak och jag ar gift med en ratt otypisk italienare som delar pa barnansvar osv. Ett kvinnligt dilemma. Biologiskt nastan.
ang det andra du skriver sa kanner jag det likadant som utlandssvensk. Fast jag kan tanka mig att jag bemots jamlikare for jag forvantar mig det med.

7:26 em

 
Anonymous Anonym said...

Allt beror på hur man vrider och vänder på tillvaron.

En sak som jag tycker är bra i Sydney är att det finns massor med deltidsjobb för kvinnor, och tänker då främst på de som har barn.

Mammor förväntas inte jobba heltid och slita ihjäl sig som de gör i Sverige, utan jobbar ofta mellan 10.00 och 14.00 så att det har tid att fixa med hemmet.

Visst är det lite bakom att just kvinnan har detta "privilegium" (killar är urdåliga på att dela på matlagning och städning) men det är i alla fall en valmöjlighet som jag inte tycker finns i Sverige.

Vill hon jobba heltid här kan hon göra det också, förstås, men har i alla fall möjligheten att välja. Jag tycker svenska kvinnor jobbar ihjäl sig rent ut sagt. Se bara på alla som blir utbrända i förtid. Hur många går nu sjukskrivna för att de dubbeljobbat sig till utmattning?

10:57 em

 
Blogger Det Mörka Hotet said...

Samhällen är som dess individer: det finns bra och dåligt inom allt och alla!

Det viktiga är att man själv trivs med sitt liv, oavsett var, hur och vem man delar det med.

Samuel

7:49 fm

 
Anonymous Anonym said...

Den röde baronen verkar vara en fantastisk man :-)

Valmöjligheter är den största friheten. Det önskar jag mina barn oavsett kön.

- Kära dotter, du har fått valmöjligheten att bara jobba mellan 10-14 så att du har tid att fixa med hemmet!
- Kära son, du har tyvärr inte fått valmöjligheten att vara hemma mer med dina barn eller i ditt hem!

6:21 em

 
Blogger Lyckliga Grodan said...

jag säger som ilva.. trots att jag lever i det mest jämlika land med den mest jämlika man så delar vi inte allt lika..
delvis för att vi inte vill det.. delvis för att man halkar in i ärvda beteenden..
det behöver inte vara fel.. det kan vara bra.. bara man vet åt vilket håll man halkar..
jag får klåda av dela-allt-i-hälften-radikaler..
jag vill inte ha det så..
vissa saker vill båda göra..
vissa saker vill ingen av oss göra..
de sakerna får vi dela så gott det går..
resten löser sig..

10:06 em

 
Anonymous Anonym said...

Hej Jenny..

"Fortfarande gift" med samma man efter div svägningar till det positiva- förstår jag att jag lever i ett mer jämlikt förhållande än de flesta kvinnor..
Min man var hemma 1 år med varje barn och sen har han jobbat 75% eftersom han trivs så bra hemma..
Det är han som sköter tvätten och lagar maten hemma hos oss..
Jag lagar också mat men han gör det oftare eftersom han verkligen gillar det..
Jag städar dessto mer än han men skulle aldrig klaga eftersom han gör så otroligt mkt annat. För många är han drömmanen eftersom han tar mer ca 60% ansvar i hemmet och aldrig gäller om det är något som skall göras. Det jag lärt mig genom våran "livsresa" är att det krävs så otroligt mkt i ett förhållande-inte bara att allt praktiskt fungerar...

Kram Sofia

7:40 fm

 
Anonymous Anonym said...

Tack för att du förklarade.
Det är intressant att läsa om vanor och seder i andra länder och man ska inte inbilla sig att lilla Sverige är ett föregångsland.
De infödda aussie-girls som jag träffat har alla varit rakryggade, tuffa och framåt och jag har aldrig haft känslan av att de inte varit jämställda.
Att en kvinna automatiskt tar på sig mer med hem och barn ligger i sakens natur, åtminstone så länge barnen är små. Vi är biologiska varelser trots allt... (det är tabu att yttra detta år 2006, trots att det är fakta)
Även en svensk jämställd man behöver en och annan spark i häcken för att förstå att en kvinna byter däck lika bra som han och att hon därför förväntar sig att han torkar golven lika bra som hon. Och för att slippa det ofrånkomliga tjafset, gnället och irritationen gör vi det hellre själva...så funkar jag i all fall.
Men visst, då och då måste man slå näven i bordet, och när du gör det skall jag sända skånsk witch-strenght through the air :-)

6:25 em

 
Blogger Jenny said...

Ilva-Du har helt rätt, man halkar in i ett beteende som många gånger känns helt naturligt. Kanske är det ens egna förutfattade meningar över hur det skall vara som ställer till det när verkligheten ser annorlunda ut. Men det behöver ju inte alltid vara fel. Bara annorlunda.
Jag tror också att ser man sig själv som en jämlik behandlar andra en med den respekt man förtjänar.

Matilda-Jag håller med om att det verkar som antalet utbrända i Sverige är otroligt högt. Har detta nått med hög arbetsmoral att göra måntro?

Samuel-Håller med fullständigt. Är man nöjd med sig själv och kan hålla fast vid sitt jag kan man ta in omgivningen och acceptera den som den är, inte försöka ändra den att passa till sitt jag.

Kapple-Tro mig det är han.

Grodan-Precis så och lite till. Det kan vara helt okej att halka om man vet åt vilket håll det halkar åt. Det är dock svårt att halka tillbaks när det blir fel.

Sofia-Vad roligt att höra av dig och att det verkar gå framåt. Jag önskar dig all lycka i er fortsatta livsresa tillsammans. Jättekul att höra av dig igen. Kram

Blackout-Huvudet på spiken. Aussi tjejer är tuffa och inget man sätter sig på i första taget. Jag tror detta kommer från den historia som australien har. De män och kvinnor som kom hit hade det otroligt tufft att överleva och man var tvungen att dra sitt lass oavsätt kön eller förutsättningar. Detta har skapat en "mateship" som är ganska unik för Australien. Vi behövs allihop för att det skall fungera och för att överleva.

10:05 em

 
Anonymous Anonym said...

Intressant att få höra tankar om jämlikhet. Just nu hör jag bara om hur långt fram Australien ligger i ...allt.

Det här med att "kämparglöden" lägger sig. Undrar om det inte är ett åldersfenomen. Jag är den person som jag a b s o l u t inte skulle bli. Det händer en del på tidsresan mellan 20 och 35...

5:54 fm

 

Skicka en kommentar

<< Home